Webshop verzekering

Risico’s voor webshops

blocks
Concrete voorbeelden risico's webshops

Welke risico's spelen er nou echt bij webshops?

Graag willen wij je bewust maken van de vier grootste risico’s die een webshop draagt en wat de gevolgen daar van kunnen zijn. De onderstaande uitleg geeft informatie over deze risico’s van een webshop en de gevolgen van verzekerd of onverzekerd zijn. De voorbeelden die benoemd worden zijn realistisch en bedoeld om je bewust te maken van de mogelijke gevolgen. De gebruikte namen en bedrijven in de voorbeelden zijn uiteraard wel fictief.

Aansprakelijkheid na schade door een product van een webshop

Als webshop kan je zelf als producent gezien worden door verschillende oorzaken, hierdoor kan je aansprakelijk gesteld worden voor mogelijk schade die ontstaat door jouw product. Klanten kunnen hierdoor de schade op je verhalen, waardoor er een financiële vergoeding moet komen die kan oplopen tot in de miljoenen euro’s. Wanneer je producten importeert van buiten de EU of je eigen label hangt aan producten die je inkoopt (ook van binnen de EU) wordt je gezien als producent. Dit is ook het geval wanneer je ook maar de kleinste aanpassing maakt aan het product of wanneer je het bijvoorbeeld per stuk verkoopt en de oorspronkelijke fabrikant enkel per 4 stuks. Hierdoor kan je dus aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die ontstaat bij de koper van je product.

Praktijkvoorbeeld aansprakelijk gesteld worden

Ruben is druk met zijn webshop Rubens Elektro en verkoopt allerlei artikelen via zijn website, waaronder recent een aantal powerbanks. De powerbanks zijn afkomstig uit China en zijn voorzien van het CE keurmerk. Ruben heeft geregeld dat de fabrikant in China de powerbanks voorziet van het logo van Rubens Elektro. Hierdoor wordt Ruben wettelijk gezien als producent van deze powerbanks. Helaas blijkt er, ondanks goede ervaringen met de fabrikant in China, technisch wat mis met deze lading powerbanks. De batterij van de powerbank werkt niet goed en ontploft. Dit heeft bij 4 klanten ervoor gezorgd dat de batterij in brand vloog en schade heeft veroorzaakt aan woningen. Er is zelfs sprake van brandwonden bij een klant nadat de powerbank vlam vatte op de bank waar zij zelf in slaap was gevallen. Zodra Ruben dit hoort belt en mailt hij met de 6 overige klanten dat ze het product direct niet meer mogen gebruiken en retour mogen sturen.

De klanten die schade hebben opgelopen nemen contact op met hun brandverzekeraar of rechtsbijstandsverzekeraar. Deze onderzoeken wie juridisch gezien aansprakelijk is voor de slechte powerbanks. Doordat de powerbanks van buiten Europa komen is Ruben wettelijk gezien de producent en dus verantwoordelijk voor deze schade. Zelfs wanneer Ruben het vanuit Europa had gehaald was hij producent door het logo. Ruben heeft wel een aansprakelijkheidsverzekering voor zijn bedrijf, maar heeft nooit aangegeven dat hij goederen verkocht van buiten Europa of met eigen naam/logo. Hierdoor is er geen productaansprakelijkheid gedekt op de aansprakelijkheidsverzekering waardoor Ruben simpelweg geen dekking heeft. De schade komt in totaal uit op € 74.247,- welke hij zelf zal moeten betalen.

Cyberaanval op een webshop

Een veelvoorkomend risico voor een webshop is cybercriminaliteit. Deze vorm van criminaliteit komt steeds vaker voor in Nederland en zorgt voor veel schade bij zowel grote bedrijven als bij midden-klein bedrijven. Als webshop ben je afhankelijk van je bezoek via het internet. Hierdoor loop je nog meer risico op cyberaanvallen zoals een DDoS-aanval of ransomware. Dit kan ervoor zorgen dat jouw server en/of systeem plat komt te liggen en je niet meer aan het werk kan met alle gevolgen van dien.

Praktijkvoorbeeld cyberaanval op een webshop

Saskia heeft een webshop in allerlei elektronica en laat al jaren een mooie groei zien. Zowel de bezoekers als verkopen stijgen jaarlijks fors en recent heeft Saskia weer nieuwe producten toegevoegd aan haar assortiment. Ze heeft meerdere verzekeringen voor haar bedrijf afgesloten; een goederentransportverzekering, een inventaris en goederenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering voor webshops. Saskia heeft geïnvesteerd in een nieuw systeem met een koppeling tussen haar webshop, het voorraadbeheer en de verzending. Hierdoor kan zij de bestellingen makkelijker en sneller verwerken. Het scheelt haar tijd en op termijn dus ook geld. Plots lijkt het systeem minder goed te werken, het is een stuk trager. Saskia zoekt er niet direct wat achter. Wanneer Saskia maandagochtend de week erop wil inloggen op het systeem blijkt alles te zijn vergrendeld. Saskia is slachtoffer van een cyberaanval; de ransomware is bij haar server en computer binnengedrongen. Ook haar website is geraakt en verwijst naar allemaal vreemde webpagina’s.

Ransomware is een gijzelsoftware die alle gegevens van een systeem blokkeert, waarna er vervolgens wordt gevraagd om losgeld (vaak in Bitcoin) om alles weer vrij te geven. De hackers dreigen niet alleen om alles te verwijderen, maar ook om de gegevens van de paar duizend klanten die zij in de afgelopen jaren heeft gehad te publiceren. Saskia weet niet wat zij moet doen, waar moet zij advies krijgen en hoe gaat dit weg. Doordat Saskia geen cyberverzekering heeft die zij om hulp kan vragen moet zij eerst zelf op zoek naar een partij die ervaring heeft en tevens direct beschikbaar is. Saskia moet deze specialisten inhuren tegen een fors uurloon.

De cyberspecialist raad op basis van eerdere ervaringen met deze partij aan om niet te betalen. Er is gebleken dat er na de eerste betaling om nog veel meer wordt gevraagd zonder iets vrij te geven. Saskia moet de Autoriteit Persoonsgegevens inlichten en tevens alle klanten informeren over de gegevens die zijn buit gemaakt. Saskia staat voor hoge kosten. Het gaat daarbij niet alleen om de kosten van het inhuren van de specialist, maar ook voor het laten herstellen van haar website en systeem. Daarnaast merkt Saskia dat zij door de aanval flink is gezakt in Google posities en ziet zij pas na zes maanden het oude niveau terug. Zij stelt ook vast dat het percentage omzet van terugkeerde klanten 23% lager ligt dan van voor de cyberaanval. In totaal komt Saskia op een kostenpost van € 87.500,- uit. Vooraf had Saskia nooit verwacht dat zij slachtoffer zou zijn van een cyberaanval, maar juist kleinere bedrijven zijn vaak slachtoffer van cybercriminelen. Dit komt omdat daar vaak minder goede bescherming is tegen zulke cyberaanvallen. De gedachte dat het minder voorkomt ontstaat doordat dergelijke incidenten geen voorpaginanieuws zijn.

Inventaris en goederenverzekering

Als webshop heb je verschillende artikelen in gebruik als inventaris zoals bureaus, pc’s en kasten. De inventaris loopt risico om schade op te lopen en wanneer je hiervoor niet verzekerd bent kan dit een hoge kostenpost worden. Je kunt hierbij denken aan schade aan je inventaris door brand of een lekkage. Hetzelfde kan gebeuren met de voorraad handelsgoederen die je op kantoor hebt liggen. Wanneer je verzekerd bent met een inventaris en goederenverzekering krijg je een vergoeding van de verzekeraar waardoor je vervangende inventaris kan aanschaffen of een nieuwe goederenvoorraad kan inkopen. Hierdoor kan je weer aan de slag met je onderneming.

Praktijkvoorbeeld brandschade inventaris en goederen webshop

Tim is al 10 jaar druk in de weer met zijn webshop Tim Webstore. Na een stroeve start gaat het de laatste jaren steeds sneller. Bij de start van zijn onderneming werkte hij zonder voorraad waardoor hij vaak een langere levertijd had. Doordat hij na enkele jaren door kon investeren heeft hij nu een bedrijfsruimte gehuurd mét een magazijn. Op deze locatie heeft hij een leuk kantoor ingericht en runt hij zijn onderneming. Doordat hij door de jaren heen steeds meer artikelen is gaan verkopen heeft hij inmiddels een assortiment van ruim 80 verschillende artikelen waar hij een wisselend aantal van op voorraad heeft liggen. Uiteraard afhankelijk van de vraag naar het artikel. In zijn magazijn zijn stellages waar de voorraad keurig in opgeslagen ligt. Klaar voor de volgende bestelling.

Tim is zelf erg voorzichtig als het aankomt op brandpreventie doordat hij thuis eens brand heeft meegemaakt. Hij laat daarom de brandweer periodiek een controle doen en heeft de nodige maatregelen genomen. Helaas is het bedrijf naast Tim een stuk minder voorzichtig waardoor er laat in de avond brand ontstaat. De brand slaat aan weerzijde over en raakt dus ook Tims Webstore. Gelukkig heeft Tim een inventaris en goederenverzekering afgesloten voor zijn bedrijf. Door zijn scherpe voorraadbeheer en inkoopnota’s kan Tim exact aantonen wat er op het moment van de brand op voorraad was. De totale inkoopprijs van de voorraad goederen komt neer op € 36.750,- en de waarde van de stellages en kantoorinrichting komt uit op € 22.443. Totaal is de schade dus € 59.193,- en dat is een bedrag wat Tim niet zelf had kunnen ophoesten. Tim beseft zich dat wanneer hij geen verzekering had gehad hij eigenlijk volledig opnieuw had moeten beginnen.

Goederentransport van een webshop

Tijdens de opslag of het transport van goederen kan er schade ontstaan. Dit kan tijdens het transport komen door bijvoorbeeld een aanrijding of diefstal. Tijdens de opslag kan er brand, waterschade of diefstal plaatsvinden waardoor de goederen schade oplopen. Hierdoor kan je een groot deel van de voorraad kwijt raken wat veel geld zal kosten. Wanneer producten beschadigd of kapot aankomen zullen klanten zich melden met een klacht. Met een goederentransportverzekering kan je de schade die ontstaat tijdens transport afdekken waardoor jouw onderneming geen risico loopt.

Praktijkvoorbeeld risico’s van goederentransport webshop

Nabil heeft met Nabil Telecom een eigen webshop. Hij koopt zijn producten in China en verkoopt via zijn eigen website, maar ook via andere aanbieders. De producten die Nabil verkoopt zijn voornamelijk telefoonaccessoires zoals opladers, powerbanks, oordopjes en hoesjes. Nabil heeft geen goederentransportverzekering voor zijn webshop en loopt onbewust een enorm risico met zijn bestellingen. Hij besluit een mooie aanbieding online te zetten vanwege Cyber Monday om op deze manier wat oude voorraad weg te werken. Het is een groot succes aangezien Nabil door deze aanbieding voor € 22.000,- aan inkoopwaarde weet te verkopen tegen een iets lagere marge dan normaal, maar hij is er nog steeds erg blij mee. Op zijn website geeft hij duidelijk aan dat er een langere levertijd is vanwege de actie. Zo kan hij alle bestellingen in één keer verzenden. Hij laat alle pakketjes donderdag na Cyber Monday ophalen door zijn vaste vervoersbedrijf.

De bestelwagen van de beroepsvervoerder haalt alles bij Nabil op en zet koers naar het distributiecentrum. Helaas komt de bestelwagen daar nooit aan, want halverwege de rit begint de motor zwaar te roken waardoor de chauffeur de auto snel aan de kant zet. De auto begint direct flink te branden en de chauffeur kan niets anders doen dan toekijken hoe alles in vlammen op gaat. De beroepsvervoerder hanteert de gangbare AVC voorwaarden voor nationaal wegvervoer. In deze voorwaarden is een standaard vergoeding opgenomen van € 3,40 per kilogram. Het gewicht van de complete zending was echter niet heel zwaar, want oordopjes en hoesjes wegen tenslotte vrij weinig. Het gewicht van de totale zending was slechts 55 kg waardoor er een vergoeding vanuit de vervoerder komt van € 187,- voor Nabil Telecom. Doordat Nabil zelf geen goederentransportverzekering heeft afgesloten kan hij het verschil tussen de inkoopprijs en de vergoeding nergens claimen. Nabil zal de bestellingen van de klanten moeten annuleren of de goederen opnieuw moeten inkopen en verzenden. Het is in ieder geval een flinke aanslag op zijn vermogen.