Cyberverzekering webshop

Een cyberverzekering is voor elke webshop van belang. Elke onderneming kan te maken krijgen met phising, dataleks, hacks, ransomware en andere vormen van cybercriminaliteit. Een cyberverzekering webshop is een manier om jouw webshop te beschermen tegen de schade die een cyberincident kan aanrichten.

Offerte aanvragen
blocks
Cyberverzekering

Wanneer heb ik een cyberverzekering nodig voor mijn webshop?

Als webshop bezit je vaak ongemerkt veel data van veel klanten en ben je verantwoordelijk voor deze gegevens. Dit kunnen gegevens zijn die je verzamelt tijdens aankopen van jouw klant. Deze gegevens moet je zorgvuldig bewaren zodat ze niet bij een eventueel datalek of gegevensdiefstal op straat komen te liggen. Ondanks dat je hier zorgvuldig mee omgaat loop je als webshop ondernemer altijd het risico dat je slachtoffer wordt van cybercriminaliteit zoals een phisingmail, een DDoS aanval of malware. De kosten van een cyberaanval kunnen enorm oplopen en met een cyberverzekering worden in veel gevallen de financiële schades gedekt. Wanneer je merkt dat er een cyberprobleem is neem je contact op met de verzekeraar en krijg je inhoudelijk hulp om het probleem snel op te lossen. De cyberverzekering biedt je webshop hulp bij het herstellen van de data of de beschadigde systemen. Verder kan je hulp krijgen bij mogelijke aansprakelijkheidsclaims of eventuele boetes die je krijgt na een cyberaanval. Wanneer de cyberaanval ervoor zorgt dat je webshop stilt komt te liggen is dat een vervelende situatie. Deze periode zal er geen omzet gemaakt kunnen worden terwijl de vaste kosten van personeel of huur wel blijven. De cyberverzekering kan de misgelopen winst en de vaste lasten vergoeden van je webshop vergoeden.

Tot slot kan een verzekeraar je webshop helpen met preventie maatregelen. Sommige verzekeraars bieden trainingen aan bij het personeel zodat die weten wat ze moeten doen tijdens een cyberaanval. Andere preventie maatregelen die worden aangebonden zijn cyberscans voor je webshop. Deze cyberscan brengt alle zwakke punten van de onderneming onder ogen. Hierdoor weet je waar je aandacht aan moet besteden binnen jouw webshop.

 

Cybercriminaliteit

Hoe vaak komt cybercriminaliteit voor?

Cybercriminaliteit maakt een forse opmars, steeds meer ondernemingen zijn de dupe van deze aanvallen. 2021 is het recordjaar geweest qua cyberaanvallen en de verwachting is dat dit record jaarlijks verbroken zal worden. In de retail sector zijn er 666 aanvallen per week, dit is een stijging van 251% t.o.v. 2021. Het zijn niet alleen de grote ondernemingen die getroffen worden door zulke aanvallen, maar ook de kleine webshops hebben hier mee te maken. En juist deze kleine webshops hebben veel last ervan. Doordat de beveiliging bij kleine bedrijven minder is, is de kans op schade veel hoger waardoor de kosten enorm oplopen. De financiële buffer om dit op te vangen ontbreekt vaak waardoor een faillissement vaak voor komt.

Er wordt verwacht dat het aantal cyberaanvallen per week nog meer gaat groeien. Ondanks dat ondernemingen steeds meer bewust worden van de cyberaanvallen, zijn er nog steeds veel webshops zonder cyberverzekering of de juiste preventiemaatregelen. Net als bij iedere vorm van diefstal helpt preventie de kans op een incident flink afnemen.

Cyberverzekering FAQ

Veelgestelde vragen

Nee, een cyberverzekering is niet verplicht voor een webshop om af te sluiten. Het is daarentegen als webwinkel zeker wel verstandig om dit te verzekeren, omdat je ongemerkt veel data van je klanten in bezit hebt en je inkomsten afhankelijk zijn van je online succes. Daarnaast zijn er gemiddeld vrij hoge kosten bij een cyberincident.

Belangrijke tips voor cyberpreventie zijn actuele beveiligingssoftware en sterke unieke wachtwoorden. Het is van belang dat je de beveiligingssystemen van jouw onderneming bijhoudt en regelmatig update. Dit is de meest eenvoudige manier om de veelgebruikte malware buiten je webshop te houden.

Het is belangrijk dat je sterke en unieke wachtwoorden gebruikt voor de onderneming. Wanneer cybercriminelen een wachtwoord hebben zullen ze dit wachtwoord gelijk proberen bij al je andere accounts. Wij raden daarnaast altijd aan om een gespecialiseerde preventiepartij in de arm te nemen om alle makkelijke toegangen dicht te zetten.

Een cyberverzekering is erg verstandig als webshop. Een webwinkel maakt veel gebruik van het internet en systemen om bestellingen te verwerken, wanneer deze door een cyberaanval worden geraakt zullen er hoge kosten ontstaan. De kosten van een cyberaanval kunnen flink oplopen door misgelopen omzet en herstelkosten van de server. Het mkb is het meest voorkomende doelwit omdat hun beveiliging minder goed is dan bij hele grote bedrijven.