Als webshop bezit je vaak ongemerkt veel data van veel klanten en ben je verantwoordelijk voor deze gegevens. Dit kunnen gegevens zijn die je verzamelt tijdens aankopen van jouw klant. Deze gegevens moet je zorgvuldig bewaren zodat ze niet bij een eventueel datalek of gegevensdiefstal op straat komen te liggen. Ondanks dat je hier zorgvuldig mee omgaat loop je als webshop ondernemer altijd het risico dat je slachtoffer wordt van cybercriminaliteit zoals een phisingmail, een DDoS aanval of malware. De kosten van een cyberaanval kunnen enorm oplopen en met een cyberverzekering worden in veel gevallen de financiële schades gedekt. Wanneer je merkt dat er een cyberprobleem is neem je contact op met de verzekeraar en krijg je inhoudelijk hulp om het probleem snel op te lossen. De cyberverzekering biedt je webshop hulp bij het herstellen van de data of de beschadigde systemen. Verder kan je hulp krijgen bij mogelijke aansprakelijkheidsclaims of eventuele boetes die je krijgt na een cyberaanval. Wanneer de cyberaanval ervoor zorgt dat je webshop stilt komt te liggen is dat een vervelende situatie. Deze periode zal er geen omzet gemaakt kunnen worden terwijl de vaste kosten van personeel of huur wel blijven. De cyberverzekering kan de misgelopen winst en de vaste lasten vergoeden van je webshop vergoeden.
Tot slot kan een verzekeraar je webshop helpen met preventie maatregelen. Sommige verzekeraars bieden trainingen aan bij het personeel zodat die weten wat ze moeten doen tijdens een cyberaanval. Andere preventie maatregelen die worden aangebonden zijn cyberscans voor je webshop. Deze cyberscan brengt alle zwakke punten van de onderneming onder ogen. Hierdoor weet je waar je aandacht aan moet besteden binnen jouw webshop.